Waarom je content writer geen expert hoeft te zijn in je sector
Photo by Headway on Unsplash
Als je veel content nodig hebt voor een bepaalde niche, is de verleiding groot een freelance content writer in te schakelen met veel ervaring binnen je specifieke domein. Maar misschien is dat niet de juiste aanpak.
Enkele maanden geleden ontvingen we een e-mail van een marketing consultant: “Of we soms een content writer in huis hadden met ervaring in duivenmelken.”
“Die hebben we niet”, antwoordde ik waarheidsgetrouw, “Maar met voldoende research hoeft dat geen probleem te zijn.” De eigenaar weigerde mijn voorstel echter vastberaden. “We zoeken echt iemand met een goed begrip van het product.”
Wat is een goede content writer?
Het idee dat je best een content writer kiest met jaren ervaring in je specifieke niche, is een van de meest hardnekkige misvattingen in inbound marketing. Ik schrijf bijvoorbeeld vaker over wijn dan ik er van drink, en hoewel ik nog nooit een sigaar heb aangeraakt, schrijf ik al zeven jaar met succes voor enkele van de bekendste sigarenmerken ter wereld.
Vergeet niet dat je niet op zoek bent naar een expert in je vakgebied. Die heb je immers al in huis: jij. Niemand kent je bedrijf beter dan jijzelf. Wat je nodig hebt, is een expert in het aanspreken van een specifieke doelgroep. En dat kan een content writer als geen ander.
Een content writer is een method acteur
Goede content writers passen niet alleen hun informatie, maar ook hun tone of voice aan hun doelgroep aan. Ze weten hoe ze de aandacht lang genoeg moeten vasthouden om de argumenten te verstrekken die jij wil overbrengen. Hoe ons dat telkens lukt? Heel eenvoudig.
Een content writer bekijkt je product of dienst niet vanuit het standpunt van een expert, maar vanuit dat van je doelgroep. Vergelijk het met method acteurs die zich helemaal onderdompelen in een rol om de motivatie van hun personage te begrijpen. Een content writer wil je product niet alleen begrijpen, hij wil weten wat je product zo aantrekkelijk maakt voor je doelgroep.
#Durftevragen
De meeste ervaren content writers – ondergetekende inclusief – hebben een verleden als copywriter in communicatiebureaus. En copywriters vragen hun klanten al decennialang de pieren uit de neus. We zijn het gewend om over onderwerpen te schrijven waar we voordien helemaal niets van afwisten, omdat we van nature nieuwsgierig zijn en omdat we weten hoe we ons snel moeten inwerken.
Soms is een briefing van een klant perfect, en bevat hij werkelijk alles wat een content writer moet weten. Meestal verkrijgen we de beste resultaten door verder door te vragen tijdens een vergadering, een videocall of een rondleiding. Dat ligt niet aan de briefing. Content writers willen eenvoudigweg meer weten. En zeg nu zelf, beter een content writer die met extra vragen blijft zitten, dan je prospecten.
Welke content writer kies je?
Je hebt kortom geen gespecialiseerde content writers nodig, wel content writers met veel ervaring in verschillende domeinen. Zo ben je er immers zeker van dat ze zich snel in jouw vakgebied kunnen inwerken. Zoals de content writers van Het Teksthuis al jaren doen. Geloof ons niet op ons woord, maar bekijk onze zeer uiteenlopende klanten. Of vraag ons op de koffie. Wel een waarschuwing: we gaan je de pieren uit de neus vragen.
Een freelance copywriter nodig?
Onze freelance copywriters staan klaar om je te helpen met je volgende opdracht. Of je nu boeiende webteksten, pakkende advertenties, informatieve brochures of meeslepende artikelen nodig hebt, we hebben de juiste woorden om je boodschap over te brengen.