Webteksten: meer dan louter SEO
Veel mensen verwarren webteksten schrijven met SEO copywriting. Dat klopt niet helemaal. Een goede webtekst houdt rekening met SEO, maar meer nog met de lezer. Want wat heb je aan een webtekst die hoog scoort op Google, als je lezer meteen afhaakt?
Het geheim van goede webteksten
Een webpagina heeft maar enkele seconden om te overtuigen. Vind je lezer niet meteen wat hij zoekt? Dan klikt hij onverbiddelijk weg. Zorg dus dat je hem meteen bij zijn nekvel grijpt, en laat niet meer los tot het einde.
Dat lukt je enkel met hapklare teksten: eenvoudige zinnen waar niemand over struikelt, met veel ademruimte en een vlotte babbel. Net alsof je met een vriend praat. Hou je lezer bovendien bij de hand, en help hem zijn bestemming te bereiken met makkelijk navigeerbare tekst. Moeilijk? Best wel. Daarom schakel je beter een copywriter in met tonnen digitale ervaring.
SEO als stevige fundering
Een goede webtekst richt zich niet louter op SEO, maar moet wel alle SEO-vereisten afvinken. Gelukkig gedragen zoekrobots zich steeds meer als gewone lezers. Keyword stuffing is dus voorgoed verleden tijd. Anderzijds was keyword stuffing best wel makkelijk. Vandaag moet je subtieler zijn, bijvoorbeeld door de juiste synoniemen te gebruiken en je longtail keywords met zorg te selecteren. Dat vraagt wat meer tijd en liefde. Het goede nieuws? Je teksten worden er alleen maar aantrekkelijker van.
Prikkelende blog posts
Blog posts kunnen verschillende doelen hebben: informeren, entertainen, showcasen … of alles tegelijk. Als bloggers van het eerste uur met ooit een van de grootste communicatieblogs in Vlaanderen, hebben onze copywriters een unieke blogexpertise. Daar wordt vandaag gretig van gebruik gemaakt door merken uit tal van sectoren. Benieuwd achter welke blogs onze pen allemaal schuilgaat?
UX Copywriting
UX Copywriting of User Experience Copywriting is de kunst van het schrijven van duidelijke knoppen, call to actions, meldingen en andere vormen van microcopy. Nog al te vaak schakelen schakelen web- en app designers een copywriter in voor de lange lappen tekst, maar nemen ze deze korte tekstjes voor eigen rekening. Terwijl net die microcopy cruciaal blijkt om je klant van punt A naar punt B te loodsen en zo een aangename, vlotte gebruikservaring te creëren.
Landing page copywriting
Meer nog dan andere webpagina’s heeft een landing page een zeer specifiek conversiedoel. Daar is zeer wervende en extreem efficiënte copywriting voor nodig. Geen toeters en bellen dus, noch woordspelingen met een lange aanloop. Wel scherp geslepen zinnen die hun doel niet missen.
Copywriting voor sociale media
We hebben tegenwoordig allemaal jaren ervaring met schrijven voor sociale media, en kunnen behoorlijk inschatten wat gaat scoren bij onze volgers, en wat niet. Maar schrijven voor je eigen sociale media en schrijven voor je merk is een wereld van verschil. Wil je uitschuivers vermijden en een nauwe band smeden met je doelgroep? Dan heb je een social media copywriter nodig.