Advertorials

Succesvolle advertorials of publireportages zijn ingenieuze evenwichtsoefeningen. Ze verweven promotie in boeiende content, en gaan helemaal in hun omgeving op maar springen er toch meteen uit. Moeilijk? Ja. Maar perfect haalbaar met de juiste copywriter.

Wat is een advertorial

Een advertorial, publireportage, native advertising … allemaal andere benamingen voor hetzelfde trucje: een advertentie die eruitziet als een van de andere artikels in de krant, het magazine of de website waarop de advertorial zal verschijnen, door dezelfde toon en vormgeving te hanteren. Een tikje geniepig dus. Maar wel efficiënt.

Advertorials worden vaak gebruikt voor producten en diensten waarover nog niet veel geweten is, of waarover je veel wil vertellen. Denk aan een minder bekende toeristische regio, een toestel met innoverende functies of een nieuw type dienstverlening. Een publireportage biedt hiervoor voldoende ruimte.

De subtiele kracht van een publireportage

Succesvolle publireportages bestaan voor 90% uit redactionele content en 10% uit promotie. Ze vermijden al te promotionele of sloganeske titels en call to actions, maar concentreren zich eerder op storytelling die aantrekkelijk is voor de doelgroep van de publicatie waarin ze verschijnen.

Een publireportage biedt zeeën van ruimte om de voordelen van je product of dienst aan te halen. Maar die moet je wel telkens onderbouwen. Dat kan met feiten, maar ook met bijvoorbeeld interviews van experts of echte gebruikers. Zo versterk je de geloofwaardigheid van het artikel én van je product of dienst.

Advertorials die verkopen

Om succes te boeken met je advertorial, moet hij natuurlijk eerst gelezen worden. Duh. Dat is echter minder eenvoudig dan het lijkt. Lezers zitten niet te wachten op een beschrijving van je product of dienst. Je hebt een originele invalshoek nodig die de aandacht van je doelgroep én deze van de publicatie meteen weet vast te grijpen van bij de titel.

Daarna heb je een artikel nodig dat aangenaam wegleest, boeit en interessant is. Maar tegelijk moet je er de argumenten voor je product of dienst in verweven, zonder al te opzichtig te zijn. Aan het einde van de advertorial moet de lezer immers het gevoel hebben iets waardevols bijgeleerd te hebben, en niet dat hem of haar iets is aangepraat.

Pas naar het einde van de publireportage toe kan je eventueel promotionele informatie vermelden, zoals contactgegevens of een actie. Maar als je hiervoor kiest, moet ook die informatie verpakt blijven als redactionele content.

Advertorial copywriting

Je merkt het: voor een advertorial heb je een speciaal type content writer nodig. Liefst eentje met journalistieke ervaring, die de meerwaarde in je product of dienst kan identificeren en daar een aantrekkelijk verhaal weet uit te puren voor de lezers. Maar tegelijk ook een ervaren copywriter die je commerciële doelstellingen begrijpt en die efficiënt kan verpakken, zodat je advertorial de resultaten behaalt die je voor ogen hebt.