E-mail copywriting
E-mail marketing is een essentieel onderdeel geworden van haast elke marketingstrategie. Logisch, want de kosten zijn laag voor een groot resultaat. Maar – en dat is best een grote maar – je e-mail moet wel perfect zijn. Anders vliegt hij in één klik recht de vuilbak in. Hoe je dit kan vermijden? Met uiterst fijn geslepen e-mail copywriting.
Alles begint bij e-mail copywriting
Alles begint bij de copywriting van je e-mail. Letterlijk. Als de subject line of onderwerpregel van je e-mail niet goed genoeg is geschreven, zal niemand je e-mail openen. Daar sta je dan met dat prachtige ontwerp waar je zoveel tijd aan hebt besteed. Neem daarom een copywriter onder de arm met tonnen ervaring in e-mail copywriting. Zo ben je meteen ook zeker dat de rest van je e-mail zijn doel zal treffen.
5 tips voor onweerstaanbare e-mail copywriting
1. Een goede onderwerpregel is half gewonnen
Je onderwerpregel of subject line is het belangrijkste onderdeel van je e-mail. Als je vier uur besteedt aan het opstellen van je e-mail, zou de helft daarvan naar je onderwerpregel uit moeten gaan. Want als je onderwerpregel de nieuwsgierigheid van je doelgroep niet prikkelt, zal die doelgroep hem ook niet openen.
Waar moet je op letten bij het opstellen van je onderwerpregel?
Lengte: Lange onderwerpregels zien er niet alleen onaantrekkelijk uit, ze worden ook nog eens afgebroken op mobiele toestellen. Korter is dus beter. Onderzoek toont aan dat een zestal woorden volstaan om de sweet spot te raken.
Woordkeuze: Schrijf je subject line actief, met een krachtig werkwoord. Geef je lezers het gevoel dat ze iets missen als ze je e-mail openen, zonder hen daarom te dwingen.
Maak het persoonlijk: E-mail is een persoonlijk medium, behandel het ook zo. Gebruik de namen van echte mensen als afzender, en verwerk de voornaam van je bestemmeling in de onderwerpregel.
2. Vergeet de preview niet
De preview tekst is het korte tekstje dat naast of onder de onderwerpregel verschijnt in je mailbox. Elke e-mail client noemt dit stukje tekst anders:
- Gmail noemt het een snippet
- Outlook noemt het een message preview
- Apple Mail noemt het preview
Hoe jij het ook wil noemen, het verdient veel meer aandacht dan het vandaag krijgt van marketeers. Een vierde van de mailgebruikers geeft immers aan dit stukje tekst te lezen vooraleer ze beslissen een mail te openen.
Idealiter creëer je een wisselwerking tussen je onderwerpregel en je preview tekst. Geef bijkomende informatie, stop er wat meer emotie in of beantwoord de vraag uit de onderwerpregel. Maar wat je ook doet, val niet in herhaling.
3. Val met de deur in huis
Geen enkele e-maillezer heeft ooit gezegd: “voor deze e-mail ga ik nu eens even lekker de tijd nemen.” Geef je belangrijkste info dus meteen weg in de titel en de eerste paragraaf van je e-mail.
4. KISS
Neen, je hoeft je lezers niet te zoenen. Keep It Simple, Stupid. Laat moeilijke woorden achterwege. Zet belangrijke zinsdelen in het vet. Voorzie voldoende witruimte en hou je paragrafen zo kort mogelijk. Trek je trukendoos helemaal open om het je lezer zo makkelijk mogelijk te maken, en bovenal, om hem zo snel mogelijk te leiden naar je …
5. Call to action
De call to action is het luid bonkende hart van je e-mail. Zonder call to action valt je e-mail te pletter. Geef je lezers dus altijd iets te doen.
Laat je evenwel niet verleiden door meerdere call to actions, in de hoop dat er dan wel op één geklikt zal worden. Want hoe meer knoppen en links een e-mail bevat, hoe minder er net geklikt zal worden.
Bekijk je e-mail eerder als een trechter, met alle info bovenaan en één enkele, glimmende, onweerstaanbare call to action onderaan.
Kies voor ervaren e-mail copywriters
De eerste copywriter van Het Teksthuis begon zijn carrière ooit, toen dieren nog spraken, als e-mail copywriter. Sindsdien hebben onze copywriters honderden succesvolle e-mails geschreven voor talloze merken. Word jij de volgende?