Whitepapers en e-books
Een whitepaper of e-book samenstellen is de ideale manier om de expertise van je bedrijf of organisatie in de schijnwerpers te plaatsen, en kan je heel wat leads bezorgen. Zelf je e-book of whitepaper schrijven, is echter behoorlijk tijdrovend. Daarom schakel je beter een copywriter in. Zo ben je zeker van boeiende content in glasheldere taal, en hou je zelf tijd over voor de zaken die jij graag doet.
Whitepaper of e-book?
Zowel een whitepaper als een e-book zijn digitale publicaties. Whitepapers worden meestal in de vorm van een pdf aangeboden, e-books zijn vaker als een digitaal bestand voor e-readers beschikbaar. Belangrijker is hun verschillende doel.
E-books geven gewoonlijk een breed overzicht over een algemeen onderwerp. Ze zijn luchtig geschreven en lezen makkelijk weg. Whitepapers zijn meer academisch van aard. Ze gaan veel dieper in op één welbepaald aspect van een onderwerp, en staven hun beweringen met harde feiten en bronnen.
Door dit verschil richten e-books en whitepapers zich elk op een ander moment in de buyer journey van je prospecten. E-books scoren goed in de beginfase, waarin iemand eerst zoveel mogelijk uiteenlopende informatie wil vergaren, om pas later een beslissing te nemen. Whitepapers doen het dan weer vooral goed bij personen die al behoorlijk zijn ingewerkt in een bepaald domein, en nu de expertise willen om aan de slag te kunnen.
De 4 troeven van whitepapers en e-books
1. Autoriteit
Whitepapers en e-books positioneren je bedrijf als een autoriteit. Ze laten je toe je kennis en expertise over een bepaald onderwerp aan te tonen.
2. Vertrouwen
Bedrijven bieden hun whitepapers en e-books meestal gratis aan. Bovendien is de aangeboden content niet sales-gericht (dat komt pas later) maar informatief. Dat wekt vertrouwen op bij je prospecten.
3. Leads
Whitepapers en e-books zijn bij uitstek geschikt om leads in te zamelen. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat prospecten bereid zijn hun naam en e-mailadres in te ruilen voor een whitepaper of e-book.
4. Sales
Whitepapers en e-books leiden tot slot ook tot tastbare verkoopcijfers. Prospecten kopen immers liever van verkopers die ze vertrouwen en die ze als experten zien. Zo toont recent onderzoek aan dat educatieve content ervoor zorgt dat klanten 131% meer geneigd zijn om bij je bedrijf te kopen.
E-book of whitepaper laten schrijven
Een e-book of whitepaper schrijven vergt zowel kennis over het onderwerp als ervaring met het opstellen van langere content. De gemiddelde whitepaper is immers 4 tot 25 pagina’s lang. Een behoorlijke klepper.
Om de juiste kennis te vergaren, combineren onze copywriters interviews met experts binnen jouw organisatie met eigen research. Die overvloed aan informatie gaan we vervolgens structureren en condenseren, tot we tot de kern van de zaak komen. Die gieten we vervolgens in een helder document.
De structuur van een whitepaper
Een goede whitepaper heeft een heldere structuur. Bepaal op voorhand welke informatie je wil behandelen, en welke logische volgorde je hiervoor wil hanteren. Je whitepaper zou minstens de volgende onderdelen moeten bevatten:
Inhoudsopgave
Telt je whitepaper meer dan 4 pagina's? Dan gebruik je best een inhoudsopgave. Zo bespaar je jouw lezer tijd.
Inleiding
Je inleiding telt hooguit enkele paragrafen, maar is het belangrijkste deel van je whitepaper. Hier vat je bondig en helder samen waar je whitepaper over gaat. Schrijf hier niet over je eigen product, dienst of bedrijf, maar beperk je tot een beschrijving van het probleem dat je whitepaper gaat ophelderen. En zorg er bovenal voor dat jouw lezer zich herkent in dat probleem!
Conclusie
Aarzel niet om je conclusie helemaal vooraan te plaatsen. Dit is immers waar je prospecten naar op zoek zijn. In de conclusie biedt je een mogelijke oplossing aan. Die kan bestaan uit een aantal adviezen of een plan van aanpak. In de conclusie mag je ook doorverwijzen naar de producten of diensten die je bedrijf aanbiedt, maar hou het subtiel. Je whitepaper zou immers ook waardevol moeten zijn voor iemand die géén beroep doet op je diensten.
Bronnen
Je bronnen vermelden getuigt van transparantie en straalt autoriteit uit, op voorwaarde dat je natuurlijk betrouwbare bronnen hebt gebruikt.
Contactgegevens
Vergeet natuurlijk niet de contactgegevens van je bedrijf toe te voegen. Het uiteindelijke doel van je whitepaper is immers dat prospecten jou contacteren.
De of het whitepaper of white paper?
Schrijf je whitepaper aan elkaar of los van elkaar? Dat hangt van de taal af. In het Nederlands schrijf je whitepaper aan elkaar. In het Engels (zowel Brits als Amerikaans) schrijf je dan weer white paper in twee woorden. Dat heeft te maken met de etymologie. White Papers waren in de jaren twintig van de vorige eeuw een typisch overheidsdocument in het Engelse parlement, waar ook Green Papers en Blue Papers circuleerden.
En is het ‘de whitepaper’ of ‘het whitepaper’? Daar is momenteel nog geen consensus over. Het woord is immers relatief nieuw in het Nederlands, en beide worden veelvuldig gebruikt. Je mag momenteel dus nog gewoon kiezen. Gebruik beide echter niet door elkaar in eenzelfde tekst.