UX Copywriting
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden, luidt het aloude gezegde. Maar met goede UX Copywriting is één woord vaak meer waard dan duizend beelden …
Wat is UX copywriting?
UX Copywriting is, zoals de naam al doet vermoeden, copywriting die de User Experience verbetert. Of in het Nederlands: kleine stukjes tekst die je helpen een app of website te gebruiken. Denk aan de tekstjes op knoppen, ondertitels, links, menu-items, formuliervelden, instructies ... Die tekstjes zijn vaak zo kort, dat ze ook wel microcopy genoemd worden. Maar onderschat ze niet: ze kunnen je app of website maken of kraken.
Het belang van microcopy
Een perfecte manier om het belang van microcopy aan te tonen, is om hem eenvoudigweg te verwijderen. Bekijk even de onderstaande app interface:
Zonder tekst snap je er absoluut niets van. Je weet als gebruiker niet wat je met deze app kan aanvangen. Microcopy helpt gebruikers dus door een app of website te navigeren. Het is een essentieel onderdeel van het ontwerp van een app.
Waarom heb je een UX Copywriter nodig?
Sterke microcopy maakt een bezoeker niet alleen wegwijs doorheen je webshop of mobiele app, ze verleent je merk ook een sterkere persoonlijkheid en boezemt vertrouwen in bij je gebruikers. Maar bovenal: ze kan je conversie- of verkoopcijfers aanzienlijk opkrikken. Een weloverwogen woordje kan je immers duizenden euro’s extra opleveren of je tientallen telefoontjes naar de helpdesk besparen.
Moet je nu voor die mini-woordjes ook al een copywriter inschakelen? Neen, je kan het ook zelf. Maar als je het succes van de webshop of app waar je zolang aan gewerkt hebt, volledig wilt optimaliseren, laat je dit soort cruciale details best over aan een professionele tekstschrijver. Liefst één met ervaring in conversie-optimalisatie. Een UX Copywriter dus.
Het verschil tussen UX copywriting en copywriting
Zowel UX writers als copywriters schrijven – als je de juiste kiest tenminste – met een doelgroep voor ogen. Het verschil zit ‘m in het doel.
Een copywriter heeft sales in het achterhoofd en schrijft vanuit een marketingstandpunt. Hij of zij zal zijn publiek prikkelen, hun vertrouwen opbouwen en hen door een sales funnel leiden, zodat ze uiteindelijk een bepaald product of dienst aankopen of een andere actie ondernemen. Goede copywriting draait dus om overtuigingskracht.
Een UX writer hoeft niet te overtuigen. Hij of zij probeert enkel om gebruikers zo makkelijk, efficiënt en aangenaam mogelijk een digitaal product of dienst te laten gebruiken, als het even kan met behoud van de typische tone of voice van het merk.