20 tips voor persberichten die de media halen

Nicolas Chartier
15/8/2023
5 min leestijd

Photo by Bank Phrom on Unsplash

 IJzeren rollen draaien terwijl een krant uit de drukpers rolt

Onderzoek heeft uitgewezen dat slechts 3 op de 10 persberichten de media halen. Hoe moet je dan een persbericht schrijven opdat het in deze magische top 3 zou belanden? Deze tips zetten je op de goede weg.

1. Zorg voor een nieuwswaardig persbericht

Wees bijzonder kritisch over de nieuwswaarde van je persbericht. Hoe belangrijk is de informatie voor de doelgroep, in welke mate wijkt het af van het overige nieuws, en welke autoriteit heb jij als verzender? Zorg ervoor dat je persbericht daadwerkelijk nieuws bevat in plaats van herverpakte marketing.

2. Maak je persbericht actueel

Je kan je nieuwswaardigheid een extra boost geven door mee te surfen op een brandend actueel thema. Slaag je er met je persbericht bovendien in een nieuw inzicht toe te voegen aan de huidige berichtgeving? Dan is het hoogstwaarschijnlijk bingo.

3. Maak het relevant

Het kan verleidelijk zijn om je persbericht meteen uit te sturen naar een lange perslijst. Zo vergroot je echter het risico om naast je doel te schieten. Selecteer eerder zorgvuldig media en journalisten waarvan je denkt dat ze interesse zullen hebben in je nieuws, en pas je persbericht aan hen en hun doelgroep aan.

4. Beperk je persbericht tot één onderwerp

Heb je meerdere nieuwsfeiten te vertellen? Prop ze dan niet allemaal in je persbericht, maar behandel slechts één onderwerp per persbericht en stuur meerdere persberichten uit. Dit laat je bovendien toe om relaties op te bouwen met journalisten.

5. Bedenk een killer headline

Besteed absurd veel tijd aan de titel van je persbericht. Leg het even weg, en besteed er dan opnieuw evenveel tijd aan. Om maar te zeggen: je headline is cruciaal voor je persbericht. Een goede headline grijpt meteen de aandacht van de journalist, een generieke headline verdwijnt onderaan de stapel – of erger: in de vuilnisbak.

6. Val met de deur in huis

Geef in de inleiding meteen de belangrijkste informatie weg: de zogenaamde 5W’s+H: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe. Dat lukt je waarschijnlijk niet in één zin. Niet erg, zolang ze maar allemaal in de inleiding staan. Die zet je trouwens best in het vet, en beperk je tot vijf zinnen.

7. Bouw een omgekeerde piramide

Bouw je persbericht niet op als een verhaal, met onderaan de ontknoping. Werk omgekeerd: geef alle belangrijkste gegevens meteen prijs, en biedt vervolgens extra informatie aan in aparte alinea’s, te beginnen met de meest nieuwswaardige.

8. Staaf je verhaal met feiten

Een interessant verhaal wordt pas publicatiewaardig als het gestaafd kan worden met harde cijfers en data. Zorg dat een journalist hier niet naar hoeft te vragen: geef ze meteen mee in je persbericht.

9. Hou het bondig

Een A4 is de ideale lengte voor een persbericht.

10. Kies quotes met een meerwaarde

“Onze synergie zal ons sterker positioneren op markten waar we de komende jaren groei verwachten. We zijn dan ook verheugd om samen onze toekomstige ambities te kunnen realiseren.” Dit soort betekenisloze quotes halen je persbericht helemaal onderuit. Journalisten zijn dol op quotes, maar enkel als die inhoudelijk iets toevoegen aan het verhaal.

11. Maak je persbericht scanbaar

Korte alinea’s met duidelijke tussentitels, maximaal een vet zinsdeel per alinea en een logische structuur zorgen ervoor dat journalisten in één oogopslag de alinea’s terugvinden die ze nodig hebben, en verhogen dus de kans dat die alinea’s ook daadwerkelijk gebruikt worden. 

12. Hou het objectief

Van journalisten wordt verwacht dat ze objectief schrijven. Zorg dus dat je persbericht dat ook is. Vermijd te schrijven dat jouw oplossing slimmer is of dat je bedrijf efficiënter is. Wil je in de krant vermeld staan als het beste bedrijf? Dan moet je een advertentie kopen.

13. Vermijd ronkende adjectieven

Journalisten zijn allergisch aan adjectieven als ‘uniek’, ‘innoverend’ of ‘baanbrekend’. Show, don’t tell. Toon aan waarom je product of dienst zich onderscheidt van anderen en schrijf niet te commercieel: geen uitroeptekens noch al te enthousiaste zinnen, maar harde feiten.

14. Gebruik de actieve vorm

Probeer je persbericht te schrijven in de actieve vorm. Vermijd hulpwerkwoorden zoals ‘kunnen’, ‘zullen’ en ‘worden’. Schrijf je persbericht daarnaast in de derde persoon, en beperk ‘ik’ en ‘wij’ tot de citaten.

15. Let op voor taal- en andere fouten

Correcte spelling, grammatica en structuur zijn cruciaal voor elk persbericht. Journalisten zijn dagelijks professioneel bezig met taal en gruwen van taalfouten. Bovendien vraagt verbeterwerk extra tijd waarover ze niet beschikken. Kijk je persbericht dus goed na (of laat het corrigeren). Let ook op inhoudelijke fouten in de cijfers.

 16. Geef extra info mee

De limiet van een A4 verplicht je enkel de belangrijkste info te vermelden. Wil je toch extra verdieping meegeven? Bied dan onderaan het artikel links naar achtergrondinformatie.

 17. Verzorg je boiler plate

Elk verhaal heeft een verteller. De boilerplate is een korte tekst onderaan het persbericht waarin je jouw bedrijf of jezelf voorstelt, onder de titel “Over [NAAM]”. Leg hier in enkele zinnen uit wanneer en waarom je bedrijf is opgericht en wat je tot dusver hebt bereikt.

 18. Vermeld je contactgegevens

Onder de titel “Noot voor de redactie” voeg je onderaan het persbericht de contactgegevens (minstens het e-mailadres en het telefoonnummer) toe van de persoon die journalisten mogen contacteren voor verdere vragen of interviewaanvragen.

19. Verstuur je persbericht op het juiste moment

Wist je dat er een ideale time window bestaat om persberichten te verspreiden? Onderzoek heeft uitgewezen dat persberichten vaker gelezen worden tussen 11 uur en 16 uur. Verstuur je persbericht dus binnen die tijdsspanne.

20. Investeer in je persrelaties

Probeer regelmatig interessante en correcte persberichten uit te sturen en verzamel rechtstreekse contactgegevens van journalisten. Wees hartelijk in je communicatie zonder te paaien, en zorg dat je makkelijk bereikbaar bent. Na verloop van tijd bouw je zo een stevig adressenboekje op.

Een freelance copywriter nodig?

Onze freelance copywriters staan klaar om je te helpen met je volgende opdracht. Of je nu boeiende webteksten, pakkende advertenties, informatieve brochures of meeslepende artikelen nodig hebt, we hebben de juiste woorden om je boodschap over te brengen.